onsdag 30. september 2015

Henrik Ibsens "En folkefiende" på Kilden

Få med deg Henrik Ibsens "En folkefiende" på Kilden teater- og konserthus. Stykket som ble skrevet i 1882, er så absolutt dagsaktuelt. Da jeg skulle på forestillingen hadde jeg få forventninger. Mitt forhold til Dr. Stockmann er fra barneskolen og Fjernsynsteateret anno 1972. Sort-hvitt-tv og ikke særlig svung over verken framførelsen eller stykket som helhet. Vi pinte oss vel mer eller mindre gjennom tv-programmet da det ble vist. Så altså ingen forventninger. 

Dette er ikke Fjernsynsteateret anno 1972. 
Men jeg lar meg lett begeistre, og den moderne versjonen av stykket var så absolutt en helt annerledes opplevelse. "En folkefiende" tar utgangspunkt i en liten Sørlandsby, hvor nyansatte Dr. Stockmann jobber som tilsynslege på et kurbad. Hun - for her er det en kvinne - oppdager at vannet i kurbadet er forurenset, og hun presenterer sine funn for ledelsen. Da begynner kampen hennes mot markedskreftene i byen. Er det riktig at denne sannheten skal fram for byens befolkning, som er så avhengig av kurbadet? 
Dr. Stockmann som kvinne og Amy Winehouse-look-alike. 
Dr. Stockmann har en sterk personlig karakter. Hun ser ut som Amy Winehouse og fremfører musikalske innslag fra Annie Lennox og Eurythmics (meget populært band fra 1990-tallet). Veldig overraskende og underholdende, synes jeg. 

Dr. Stockmann tar prøver som viser at vannet er forgiftet.  
"En folkefiende" er et morsomt stykke, selv om det har en dyp og alvorlig bunn i seg. Et viktig tema blir tatt opp. Skal du gjøre noe med saken, selv om det er både økonomisk skadelig for byen, familien og deg selv?
Skal man bare stå og se på?
Henrik Ibsens "En folkefiende" er et stykke du bør få med deg. Ikke gå glipp av denne forestillingen som spilles fram til og med lørdag 3. oktober og avsluttes 10. oktober. Altså få dager igjen.

Her bestiller du billetter til "En folkefiende"

Ingen kommentarer: